Artikel: Arturel Journal II: Kvalitetsinnehåll i nya ramar - på besök hos Montanus i Århus
Arturel Journal II: Kvalitetsinnehåll i nya ramar - på besök hos Montanus i Århus
Montanus levererar världar av innehåll för kunskapsdrivna verksamheter. För verksamheten och Mikkel Svold, som står där bakom, är det essentiellt att det görs av högsta kvalitet.
Av Lloyd Revald
I Danmarks näst största stad Århus ligger verksamheten Montanus. Det är en medieverksamhet som startade 2017 av ägaren Mikkel Svold. År 2022 flyttade de till nya lokaler och har därmed fått en podcast-studie.
“Vi strävar efter att skapa god content. Det är helt enkelt roligare att göra något av hög kvalitet”, säger Mikkel Svold.
En värld av kvalitetsinnehåll
Montanus beskriver själva att de bygger “världar av innehåll för kunskapsdrivna verksamheter”. Med andra ord betyder det att de arbetar med till exempel stora B2B-verksamheter där den fackliga nivån är hög.
“Vi arbetar bland annat med ingenjörsverksamheter, där vi förmedlar deras kunskap, så att andra kan förstå det. För annars är kunskap ingenting värt”, säger Mikkel Svold.
Det har inte varit en lätt sak att komma fram till den höga kvalitet som Montanus skapar idag.
“Det har tagit oss fler år att få igång de processer vi har idag. Den erfarenheten tar vi med oss till vårt arbete varje dag”, säger Mikkel Svold.
Systematisk produktion
Några av de nuvarande kunderna för Montanus är bland andra teknologiverksamheten Terma, supply chain experterna hos Perito Consulting, Facebook-byrån We Are Humans och plasma- och Corona-verksamheten Tantec.
“Vi skriver blogginlägg, text till hemsidor, e-mail för marknadsföring och mycket mer. Strategin är tydlig hos Montanus. Genom videomöten, webinar, telefonkontakt eller podcast skapas grunden för den kunskap som senare kommer ut till världen i form av artiklar, uppslag på sociala medier, video och e-mail”, säger Mikkel Svold.
Han berättar också att Montanus möjligtvis är bland de enda företag som arbetar systematiskt - ja, nästan maskinellt - med innehållsproduktion av hög karaktär. Om man frågar ägaren så är framtidsutsikterna goda.
“Idag är vi heltidsmedarbetare, men år 2022 hoppas jag på att vi får fler medarbetare, och vi förväntar oss att fördubbla omsättningen. 2020 var ett svårt år för oss, men efter strategiska övervägningar har vi funnit en ny väg att gå, som både har öppnat upp för flera spännande uppgifter och låtit oss andas ut”, berättar Mikkel Svold.
Förbättrad akustik i ny podcaststudie
I förbindelse med flytten till de nya lokalerna har Mikkel Svold samtidigt funnit sparring till interiör och fått hjälp av designern Line Sindberg. Det märks i lokalerna att en designer har haft ett finger med i spelet.
Stilen är präglad av ett enkelt och modernare uttryck i Skandinavisk anda, med välvalda böcker till den kreativa själen. De varma färgerna på väggarna komplimenterar fönstren i 60-talsstil, vilket skiljer Mikkels kontor från resten av mediaföretaget.
I podcast-studien står en fin blå färg i kontrast med de andra lokalerna. Rummet är designat för att visa både ljud och video till flera podcast-serier. Som en del av arbetet i den nya podcast-lokalen har Mikkel Svold också sökt hjälp till verksamhetens ljudutmaningar hos Artuel. Därför hänger där en specialutgåva från Wave-serien i en unik storlek på 120x200 cm.
“Ljudet har blivit bättre, speciellt när man kommer nära verket. Det lägger man märke till. Och det är faktiskt finare än vad jag förväntat mig”, berättar Mikkel Svold, som också berättar att lokalen snart kommer ägna sig åt tusentals timmar av podcasts och videor.
Blå boken:
Mikkel Svold
Född 1989 i Odense
Utbildad i företagskommunikation och engelska från Århus BSS, samt en Master i Management från Kingston University, London.
CEO och grundare av Montanus